Στο πρώτο επεισόδιο της σειράς ου ΣΚΑΙ Έλληνες του πνεύματος και της τέχνης ο Γιώργος Σεφέρης με παρουσιαστή τον Γιώργο Κιμούλη. Μιλούν οι: Άννα Λόντου, κόρη της συζύγου του Σεφέρη Μαρώς, ο πανεπιστημιακός, συγγραφέας και βιογράφος του Σεφέρη Ρόντρικ Μπίτον, ο Έντμουντ Κήλυ, πανεπιστημιακός, συγγραφέας και μεταφραστής του Σεφέρη, ο ποιητής Νάνος Βαλαωρίτης και ο συγγραφέας Σάββας Παύλου.

Είναι ένα πρόσωπο από αυτά που φαίνεται σαν η δύναμη της βαρύτητας να ασκείται πάνω τους πιο έντονα απ’ ό,τι στα άλλα πλάσματα γύρω τους. Βλοσυρός συνήθως στις φωτογραφίες, ο σοβαρός κύριος της ελληνικής ποίησης, ο πρέσβης Γιώργος Σεφέρης, εμπνέει δέος και σεβασμό, ενέπνεε πάντα, και ενώ ήταν νεότατος, ακόμα και στους ομότεχνούς του.

Πώς ένα ωριαίο πορτρέτο του μπορεί να βοηθήσει το έργο του και τους δυνητικούς αναγνώστες του να απελευθερωθούν από τέτοιες σχηματικές αντιλήψεις που συνήθως εμποδίζουν την ελεύθερη μεταξύ των δύο επικοινωνία; Ήταν ο Σεφέρης πραγματικά αυτός ο απρόσιτος σοβαρός κύριος που από νεαρός έδειχνε ήδη κατά κάποιο τρόπο μεσήλικας; Ήταν ένας άκαμπτος στη συμπεριφορά διπλωμάτης; Κάποιος με απόλυτο έλεγχο της ζωής και των κανόνων της;

Το πορτρέτο έρχεται να ορίσει νέα αφετηρία στην ανάγνωση του προσώπου «Σεφέρης» και να προτείνει αυτή την αφετηρία σαν θεμέλιο μιας σχέσης των θεατών με την ποίησή του. Με παρουσιαστή τον Γιώργο Κιμούλη, η σειρά ξεδιπλώνεται πάνω σε ένα χάρτη πόλεων και τόπων που δεν επιστρατεύονται για λόγους αναπαράστασης του πραγματικού ταξιδιού ζωής του Σεφέρη. Επιστρατεύονται ως ορόσημα στη διαμόρφωση μιας κοσμοπολίτικης συνείδησης που χαρακτηρίζει τον ποιητή, η οποία είναι ο δίαυλος απ’ όπου φτάνουν σ’ αυτόν οι τόσο σημαντικές έξωθεν επιρροές και που λειτουργεί επίσης ως ρυθμιστής μιας σχέσης μέτρου με τον ελληνικό κόσμο, την περίφημη ελληνικότητα.

Σμύρνη, Αθήνα, Παρίσι, Αλεξάνδρεια, Λονδίνο, το οικογενειακό σπίτι – «πληγή» στην Πλάκα, το γραφείο στο Υπουργείο Εξωτερικών, οι εξοχές του Πόρου και της Αίγινας, η Κύπρος υπάρχουν ως μια διαδοχή εμπειριών ταυτισμένων απόλυτα με την εκάστοτε ποιητική του παραγωγή.

Πάνω απ’ όλα όμως, το πορτρέτο θεμελιώνεται πάνω σε μια σειρά από αντιθετικά δίπολα που στοχεύουν ακριβώς σε αυτό που από την αρχή θίχτηκε ως στόχος: την αποδόμηση ενός συμπαγούς προσώπου και την θέαση του Σεφέρη και την ποίησής του μέσα από συναισθηματικές, οικογενειακές, ερωτικές, υπαρξιακές και πολιτικές ακόμα ρωγμές.

Η ποιητική φύση απέναντι στην καταπιεστική επιβολή μιας καριέρας διπλωμάτη, το ασφυκτικό αστικό σκηνικό της Σμύρνης απέναντι στην ελευθερία των καλοκαιρινών διακοπών στην Σκάλα του Βουρλά, η έλξη για τον μοντερνισμό απέναντι στους δεσμούς με την ελληνική παράδοση, η εκφραστική υπεκφυγή απέναντι στην πρόκληση της απόλυτης έκθεσης, είναι μερικές από τις καθοριστικές συγκρούσεις που συντελέστηκαν εντός του Σεφέρη και που από την έκβασή τους σφραγίστηκε εντέλει η ποίησή του.

Αυτές οι άγνωστες συγκρούσεις απασχολούν το πορτρέτο παρουσιάζοντας έναν Σεφέρη πέρα από την ακαδημαϊκή, «απολιθωμένη» εικόνα που έχει κυριαρχήσει, έναν Σεφέρη ανθρώπινο, «κανονικό», κυνηγημένο από τους φόβους, τους εφιάλτες, τα πάθη, τις αδυναμίες του, τις παιδικές μνήμες.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία : Κώστας Μαχαίρας
Σενάριο Νατάσα Σέγκου-Κώστας Μαχαίρας
Παραγωγός: Λία Παρασκευά
Διεύθυνση φωτογραφίας :Βαγγέλης Κουλίνος
Δημοσιογραφική έρευνα: Λία Παρασκευά – Ολγα Σελλά
Βοηθός οπερατέρ: Ηλίας Κουλαμάς
Ηχοληψία :Άρης Καφεντζής
Μοντάζ – Μιξάζ : Κώστας Ασπιώτης
Art Director: Νίκος Τσιμούρης